Mamma VS Pappa

När Athida föddes var Niclas hemma i 15 dagar. Sedan ryckte han in i lumpen. Så från att Athida var två veckor var det jag som hade 100% ansvar för henne. Niclas var ju inte hemma, och ibland låg han inne i två veckor i sträck och ibland i fem dagar. Väldigt varierande första månaderna.
Det var lätt match alla gånger, men det fanns inget alternativ.

När Niclas muckade 7 december var Athida 11 månader. Hon visste givetvis vem som var pappa och vem som var mamma. Niclas kom hem och kunde utan problem åka iväg med sina vänner och festa eller vad dom nu gjorde. Ingen som sa något om de. Var helt okej från min sida med, man behöver få vara "sig själv" emellan åt.

Sedan Athida föddes har jag sovit ifrån henne fem nätter. Två av dom spenderades på sjukhus, två i Virsbo och en på båten när hon sov med sin mormor.
Trots att jag spenderat två nätter, alltså 48 timmar ifrån henne för att jag har varit och roat mig och bara varit Natta så får jag höra skit om de. Jag har tydligen blivit fjortis enligt min familj. Det är dock inte Niclas som klagar på att jag är borta. Utan han låter mig vara borta, för att på så vis samla nya krafter och orka vara en bra mamma åt Athida hela dagarna.

Och det blir ju inte bättre av att jag redan nästa helg ska iväg 24 timmar igen. Oj, Herregud. Tänk om Athida får men av att vara ensam med sin pappa?!
Jag förstår inte vad skillnaden är här riktigt. Niclas kan åka iväg en vecka i sträck och supa ner sig varenda dag, det är ingen som klagar på de förrutom jag. Men när jag är borta två dagar från Athida låter de som de är katastrof. Vad är det som gör att det är mer acceptablelt för en pappa att vara borta och festa än för en mamma?

Athida ammar bara på morgonen nu, någon enstaka gång på dagen. Men får hon inte amma är det ingen katastrof, hon kan äta frukost. Amningen är inget hon livnär sig på. Så blir hon utan en morgon för att jag inte är hemma är de inge mer med de än att de är jag som känner de i brösten.

Så jag förstår inte. Låt mig vara den mamma jag är. Jag är mamma resten av livet 24/7. Om jag då väljer att vara ifrån Athida några timmar då och då så är det mitt val. Athida har en pappa.
Och det är inte så att jag super ner mig och inte vet vad jag gör. Jag har det under kontroll och ringer hem och smsar flera gånger. Skulle något hända tar jag mig givetvis hem!!


Kommentarer
Postat av: Saara

Du SKA inte ens behöva skriva ett sånt inlägg, herregud! Jag har tyckt länge att du ska få vara "Natta" ibland också eftersom Niclas får vara "Niclas" så himla ofta i jämförelse.

Jag vet inte vem som klagar, men det är helt sjukt. Men du ska inte bry dig. För man behöver ett brejk för att kunna vara en bättre mamma. Och amningen är ju helt frivillig som sagt, Athida svälter ju verkligen inte om hon INTE får det. Nej, stå på dig!

2010-07-30 @ 20:50:17 / URL: http://moodyblues.blogg.se/
Postat av: Linda Eriksson

kunde inte säga det bättre själv än ovanstående!!!



Jag tror att det där med könsrollerna hänger kvar sen långt tillbaka, kvinnan ska stå i köket, föda barn och sköta hela hushållet, mannen försörjer och sen får han roa sig bäst han vill...



Nu är det nya tider, och jag håller helt med, kvinnan/mamman ska också få roa sig utan att få höra en massa klagomål och gnäll!!!

2010-07-30 @ 22:11:21
Postat av: Cissi (grannen)

Helt rätt att du oxå har rätt att roa dig o inte bara Niklas. Arvids dör inte att vara ifrån dig det är bara nyttigt att hon får vara själv med pappa som jag säger man är inte bara mamma man är en individ oxå och man behöver komma ut från hemmets väggar oxå hoppas att du får det så roligt när du ska iväg nästa helg. O du är ingen " fjortis" bara för att du unnar dig ensam tid utan din dotter. Kram

2010-07-30 @ 22:49:05
Postat av: Marika

Vet du vad du ska få ha ett liv oxå...jag vet inte vart folk får för sig att man e fjortis osv. stå på dig man må¨ste vara för sig själv, annars går man sönder.

2010-07-31 @ 12:14:06
Postat av: Jussi

Berätta för mig vem som klagar så ska jag ta ett snack med dom. Ring mig om ingen annan vill supa till med dig.

Kram Jussi

2010-07-31 @ 19:21:45
Postat av: Tessan

suck

påbörjade ett inlägg som av nnån mystisk anledning försvann...:)



Så jag säger bara:

Gå ut och roa dig, åk och slappa för dig själv eller gör precis vad som känns bra för dig!!!

Ingen annan har med att göra hur ni väljer att fördela era föräldraroller och vem som får/inte får göra vad av er.

Båda har precis samma rätt till sin egentid.

Man behöver den då och då för att få lite förnyad energi!

Om det så är två timmar eller ett dygn!!!

Skulle vilja se det barn som blir skadat av att ena föräldern åker iväg nån gång då och då.

Det är ju inte dirket så att barnet blir misskött för det.

Nä...man blir skapligt irriterad på folk som klagar på sånt där!!

Men jag antar att det beror på tristess i sitt eget liv :)



Ha så kul, Natta, på din egna upptåg!

2010-08-02 @ 10:29:11
Postat av: Kid

För mig finns det ingen skillnad på mamma och pappa, så vem som roar sig på annat vis ska inte spela någon roll!



Ut och ha skoj med dig! :)

2010-08-07 @ 19:14:35 / URL: http://motander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0