Att "köpa en livmoder"

Igår klockan 21 kom det en dokumentär på kanal 4 om kvinnor i Indien som "hyrde ut" sin livmoder. Det var alltså andra par, ofta västerländska som "planterad" sina gener i kvinnan. Och kvinnan som sen var surrogatmamma fick flytta från sin by, bo med andra surrogatmammor tills det var dags för förlossningen. Kvinnorna fick 15 euro i månaden utöver boende och mat. Och om förlossningen gick bra så fick hon ytterligare 4000 euro, vilket i Indien motsvarar 15 års löner.

Började genast tänka på de där, om man skulle kunna göra en sådan sak. Jag tvivlar start på att jag skulle kunna "hyra ut" min livmoder, själva saken är väldigt fin, att man kan ge ett barnlöst par ett barn. Men i dokumentären handlade de även om ett homusexuellt manligt par som skulle få barn, då med donation av ägg. Och vem som helst fick alltså "plantera" sitt i en kvinna via dessa argenturer som sysslade med konstgjordbefruktning.
Började då fundera på de där när vem som helst fick göra de, hur är de med pedofiler? För de nämde ingenting om att de kollar upp de blivande föräldrarna, alltså rent logisk kan någon riktigt sjuk person, som absolut inte ska ha barn kunna åka till Indien, betala några tusen euro och sedan få sitt barn som den personen kan göra precis vad den vill med. Och absolut de kan även hända på vanlig väg. Men på detta sett blir de mer sjukt, eller är jag ensam om att tycka de?

Inne på Bambis blogg hade hon även tagit upp ämnet, och där var det även en surrogatmamma som hade kommenterat, så jag började givetvis läsa hennes blogg med.

Skulle du kunna "hyra ut" din livmoder för att ge ett annat par ett barn? Om du fick 15 årslöner?

Kommentarer
Postat av: Saara

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att göra det när jag är färdig med mina barn... för det blir ju 3 150 000 kronor om man har en årslön på 210 000. Med förutsättning att man tar reda på info om föräldrarna innan och ser så att de verkligen förtjänar att skaffa barn.

För vi är så pass beroende av pengar just nu, och att få en sån summa pengar för 9 månaders "arbete" skulle säkra vår ekonomi och utbildningen för våra barn. Och barnet i sig har ju inget annat med mig att göra än att det växer inuti mig, den blir inte lik mig på nåt sätt och har inte mina gener. Och om man går in i graviditeten med tanken på att göra en god sak för både för min egen familj och för det stackars paret som inte kan få barn.

Så tänker jag :)

2010-01-27 @ 19:42:33 / URL: http://moodyblues.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0