Athida har fått en överdos!

Frånvaron på bloggen har varit pågrund av att vi har legat på barnavdelningen IGEN.
Dom som har mig på facebook vet redan hur de gått till, men tar det här igen.

I fredags på bvc fick Athida utskrivit Theralendroppar, som alltså ska lära henne att man ska sova och varva ner på nätterna, något hon aldrig har kunnat. På lördagen hämtade vi dropparna, en liten flaska för 115 kr. Enligt läkarens föreskrifter skulle Athida ha 2 ml som man tog med pipett, två fulla pipetter alltså.
Så på lördag kvällen var det första dosen hon fick, och hon sov bra som jag skrivit tidigare.
Saken är att på söndag morgon var hon svår väckt och otroligt seg, hon hade svårt att öppna ögonen, och även likadant på natten till söndagen. Men enligt bipacksedeln var en biverkning trötthet.

Hon var seg och fumlig hela dagen, och på söndag kväll tänkte jag att jag bara ger henne 1,5 ml istället, eftersom hon vart så borta, mindre medicin ska ju inte skada. Sagt och gjort, hon fick dosen och vart väck på en gång och vaknade 2 gånger under natten. Hon ramlade till och med ur vår säng i yrorna och skrek inte ens. Sa direkt till Niclas att vi har drogat vårt barn, vi kan inte ha henne så här.

På måndag morgon ringde jag bvc för att jag ville ha kontakt med någon som verkligen kände till Theralendropparna eftersom Athidas tillstånd inte var som det skulle, hon såg ut som en riktig pundare.
Men på bvc var de bara telefonsvararen så jag rinde till 1177, dom slussade mig vidare till läkemedelsverket.
Där fick jag kontakt med en kvinna som kunde konstatera att Athidas dos var farligt hög, enligt henne skulle Athida till sin ålder och vikt ha en dos på MAX 2 droppar, och hon har alltså fått 2 ml.
Vid de här laget var jag panik och grät i telefonen. Ringde 1177 igen och dom sa åt oss att komma in på en gång till barnakuten. Under tiden hade jag ringt Niclas och informerat läget, han var i sin tur sjuk och skulle hem från jobbet, han hade "tarmvred" igen. Mamma kom hem från jobbet på en gång när hon hörde hur jag grät och var väck i telefonen. Kopplade i bilstolen och raka vägen till akuten.

På akuten sa de att de var en hög dos men som förmodligen inte satt några spår. Men de kollade syresättning, blodtryck och ekg. Allt såg bra ut men vi vart inskrivna på barnavdelningen nord igen. Samma sköterskor som förra gången.
Skulle vara kvar över dagen för observation för att se om hon vart piggare, men det vart hon inte. Så vi fick sova kvar. Under kvällen och natten var det syresättningskontroll och blodtryck var tredje timme. Allt såg bra ut.
Natten till idag sov hon även nu hela natten, vid 1 tiden på natten väckte sköterskorna henna för att se hur hon reagerade, hon fick en flaska välling men somnade om lika fort igen utan minsta knyst.

Imorse bestämde vi att vi skulle åka hem eftersom hon blir piggare med tiden nu, 48 timmar tar de innan dropparna lämnat kroppen.


Jag räknade ut att 2 ml theralen är 80 droppar. Athida skulle ha max 2 droppar. Hon har alltså fått 40 gånger för stor dos. Läkaren är anmäld av akuten, samt att vårdcentralen själva har Lex Maria anmält det.
Jag kommer även anmäla läkaren till HSNA.
Läkaren ringde upp mig igår och beklagade de som hade hänt, och hade som ursäkt att han inte brukar skriva ut den här medicinen och tog förgivet att det skulle vara ml istället för droppar, sen sa han även att han brukar ju göra fel men apoteket brukar ringa och fråga.
Vilken jävla jubel idiot, sa även de åt honom att om man inte brukar skriva ut medicinen så kollar man väl Fass två gånger extra och inte tar förgivet. Men nej, han hade ju så mycket att göra och var så stressad.
Men är man sjuksyster eller läkare så tar man hand om folksliv man kan inte skylla på att man var stressad. Man ska inte vara stressad när man skriver ut mediciner åt folk.
Tanken var att Athida skulle få den här dosen på 2 ml droppar till den 12 maj när vi skulle tillbaka till bvc för uppföljning, hade vi gett dosen fram tills dess kanske hon hade dött. Redan nu var dosen farligt hög.

En missbrukare av heroin får 40-50 droppar theralen 2 ggr dagligen när dom ska avvänjas från heroin. Athida fick 80 droppar. Dosen han skrev ut är så hiskeligt stor att det inte ens går att förklara. Ta fel på droppar och milliliter. Det får inte hända.

Vårt barn kunde ha dött för att en läkare var stressad och tog förgivet att de var milliliter, då ska man inte vara läkare!!

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra skrivet.. jag sitter här o ryser!! usch!

2010-04-20 @ 20:38:10
Postat av: Sara

Inte klokt! Theralen är starka grejer ju :/ Sjukt!

2010-04-20 @ 20:43:16 / URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Madde

Blir helt chockad när jag läser vad som har hänt. Hoppas hon blir bättre snart. Kramar

2010-04-20 @ 21:35:17
Postat av: Linda

å fy fan!

Jag förstår att du är arg, ledsen, livrädd och fullkomligt panikslagen!!



Jag hoppas läkaren får MINST en varning!!!!



Håller tummarna för att Athida kvicknar till och att hon mår bra!!!

Stackars tjejj!!



massa kramar!



2010-04-21 @ 02:18:01 / URL: http://flowerlowa
Postat av: J.J

Kan man få veta vad den j---a läkaren heter? Det verkar ju inte klokt. Hoppas ni får ordning på hennes sömn utan droppar i framtiden.

2010-04-21 @ 08:43:14 / URL: http://f-mamma.blogspot.com
Postat av: emil

Kan du säga vilken läkare det var? Så man vet om man ska byta. För detta verkar ju inte klokt!!!

2010-04-21 @ 09:57:05
Postat av: Saara - mamma till en Prinsessa

Å herregud!! Jag har alltid sagt att man ALDRIG, ALDRIG kan lita på dagens läkare och sjukvård!!!Hoppas Athida återhämtar sig snart.

2010-04-21 @ 10:25:58 / URL: http://moodyblues.blogg.se/
Postat av: C.B.

Stackars, stackars er!

2010-04-21 @ 14:46:47
Postat av: Annah - blivande tvåbarnsmamma

Men fy fan vad hemskt! Stackars er och Athida!

JAg har själv haft theralen droppar för stark ångest tidigare i livet och vet hur starka dom är. Skönt att allt gick bra iallafall!! Men usch vilken doktor...

2010-04-22 @ 19:54:58 / URL: http://carpeannah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0