Förlossningsjournal

Fick min förlossningsjournal igår. Och det är mycket som inte stämmer, både i klockslag och annat.

Enligt journalen vart jag inskriven 9:15, vilket är helt fel. Då hade vi inte ens åkt från ramnäs än. För när klockan var 10 satt vi fortfarande i mcdonalds kön och väntade på min frukost. När jag kom in på förlossningen var klockan 10:15. Så vart dom fått nio ifrån har vi ingen aning om.

9:15 (10:15) Yttre palpation: huvudläge, fixerad i bäckeningången. Cervix utplånad, modermunnen öppen 5 cm. CTG sätts, flj:140 slag per minut, fosterljud normala.

11:30 PVK sättes. Basttest tages. Bensyl PC ges eftersom patienten har en långvarig vattenavgång. Flj avlyssnas till 130 sl/min

13:15 Syntocinon 10E/1000 7ml/t kopplas i värkförstärkande syfte.

14:35 Flj, basalfrekvens 130 sl/min. Vill nu prova lustgas. Får lustgas/syrgas 50/50

16:21 Pat. önskar EDA

16:30 Pat har krystkänsla. EDA avbeställs. Mm retaherad. Ffd huvud vid spinae.

17:00 Pat börjar krysta.

17:37 En flicka föds i framstupa kronbjudning. Apgar 9-10-10

17:44 Placenta och hinnor utkrystas fullständigt. Blödning 300 ml. Bristning i vagina sys med 2 enstaka inre i polysorb. Livmodern väl sammandragen.

18:01 Syntocinon avslutas.

19:30 Försöker gå upp och kissa, men blöder koagler och svimmar. Hinner kissa.

20:20 Totaltblödning 300+500 ml. Uterus väl sammandragen.

20:21 Pateienten flyttas till avd förl till avd 86.

20:35 Inskrivning på avd 86. Pat har ett Ringer samt ett sytocinon dropp som pågår.

23:11 Läkaranteckning: Blir kallad till avd då pat har uttalat ont i magen. Intervallkaraktär. Har blött 800 ml på förlossningen och har nu blött till ytterligare. Har ett pågående sytocinon dropp. Uterus palp strax ovanför navelplan, välkotraherad. BT 120/80, p 97. Kap Hb 104.
Inj Morfin 2 mg iv som smärtlindring. Syntocionon dropp har tagit slut. KAD sättes. Får T Cytotec 4 st rectalt. Mår sedan avsevärt bättre.

23:33 Pat blek. Bltr 80 Tippar pat. Kopplar 1000 ml Ringer ac. Ingen blödning vaginalt. Kontaktar gynjouren som kommer Ord 500 ml Macrodex. Får 20 ml Promiten innan.

00:30 Pat flyttas från avd 86 till förl avd

00:35 kommer ner p.g.a buksmärtor och bltrfall. Bltr nu 115/70. Får 1 mg morfin i.v i 2 omgångar med 5 min intervall. Uterus masseras och det kommer ut 600 mg blodkoagler. Bltr 120/70. Uterus nu väl kontraherad nedom naveln. Bltr 120/65

00:41 2 enheter blod beställs.

03:35 Sovit en stund. uterus väl kontraherad mellan naveln och symsysen. Ingen vaginal blödning. Bltr 115/60 kapillärt hb 72. Dr Jansson informeras, ordinerar blodstatus kl 07:00. Får gå till bb.

05:05 Pat flyttas från avd Förl Avd till avd 86.

Sen är de flera sidor till om alla prover på bb. Men det orkar jag inte skriva. Detta var alltså vad som hände under förlossningen och närmaste tiden efter.
Det som är mest konstigt är att de klockan 18 står att mitt syntocionon dropp avslutas. Men när jag kommer till avd 86 klockan halv nio har jag ett pågående syntocinondropp. Och först vid 23:11 tar mitt syntocinon dropp slut. Så alltså "glömde" förlossninges personalen att stänga av droppet. För jag fick ingen ny påse med just det droppet. Och syntocion är ett dropp som drar ihop livmodern och som hjälper värkarna på traven, och det var därför jag hade sådana eftervärkar och sån smärta efter förlossningen. Så frågan är ju vems fel det är att det vart så här igenltigen? Förlossningspersonalen eller bb personalen. Jag tror på förlossnings. Så enligt journalen förlorade jag totalt 800 ml+600 i kogulerat blod, men fick 1500 ml dagen efter. Och personalen på bb sa till mig att jag förlorat 2000 ml. Så ska ringa min BM jag hade och gå igenom detta igen nu när jag läst igenom hela journalen ensam och punkt för punkt.

Kommentarer
Postat av: Linda

hehe :) Vilken babysitter har du till henne ? :)

2009-03-11 @ 21:31:14 / URL: http://mammatilltiffanie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0